Enklare för svenska företag att ta fram produkter för en lokal och global krismarknad

Publicerat: 5 juni, 2019

Nu ges svenska företag en unik chans att öka sin förståelse för vilka produkter som behövs för en lokal och global krismarknad. Den 4 juni träffades 13 företag med produkter inom vatten, sanitet och hygien (WASH) vid ett informationsmöte på Karlstad Innovation Park arrangerat av Sustainable Business Cleantech, Läkarmissionen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

 Idag är cirka 65 miljoner människor (UNHCR) på flykt i världen och antalet långvariga humanitära katastrofer ökar. Varje år upphandlar FN produkter för 20 miljoner och av dem är det endast 1,5 procent som köps in från Sverige.

– Det är en väldigt låg siffra och vi vill därför hjälpa svenska företag att bättre möta och anpassa sina produkter för de mest utsatta platserna i internationell kris och katastrof som t.ex. flyktingläger, kåkstäder och slumområden, säger Tove Engström. Tiden för en människa som lever i flyktingläger är 17 år, så det är hållbara lösningar som behövs, fortsätter Tove Engström.

Genom samverkan mellan biståndsverksamhet, näringsliv, akademi/forskning och myndigheter, vill Läkarmissionen skapa bättre förutsättningar för framdrivning av hållbara innovation och lösningar. De arrangerar därför regionala informationsträffar runt om i Sverige för att hitta företag som sedan ges möjlighet att få ta del av ett unikt program under drygt ett verksamhetsår. Under träffen gavs företagen mer information om vad programmet innebär. För de som går med, ges möjlighet till ett aktivt nätverk där man får träffa organisationer, myndigheter och andra företag för att öka framtida samverkan, workshop och scenariosimulering för att bättre förstå behoven och anpassa sina produkter, finansieringsmöjligheter genom och delta i delegationsresor och mässor.

Programmet riktar sig till både nya, innovativa produkter som etablerade produkter och på träffen var det företag representerade från både Värmland, Göteborg och Skåne.  Ett av de deltagande företagen var MonthlyCup som säljer menskoppar. De är gjorda i silikon och kan därmed rengöras och återanvändas. Bra för både människa och miljö.

– Problematiken kring mens är ofta stor i utvecklingsländer. Mens är ofta ett tabubelagt ämne och hindrar kvinnor att gå till skola och arbete. Det är inte alltid det finns mensskydd utan man får ta till löv eller hönsfjädrar, vilket skapar stor infektionsrisk. Genom att ge kvinnor tillgång till menskoppar kan vi göra skillnad, säger Lisa Perby, VD och grundare MonthlyCup.

Ett annat företag som deltog var Elms Mekaniska från Hagfors. Deras produkt ”ElmTanken”, är en mobil vattentank framtagen för att kunna distribuera dricksvatten till abonnenter vid akuta situationer eller planlagda driftstopp. Nu håller de på att ta fram en ny produkt som bygger på samma koncept men som kompletteras med ett reningsverk.

– På så sätt kan vi hjälpa till med rent vatten vid ex. flyktingläger eller sjukhus genom att rena smutsigt sjövatten som kan användas för hygieniska skäl eller som livsmedel, säger Fredrik Elm, VD Elms Mekaniska.

På plats fanns även karlstadföretaget ToolBob som jobbar med belysning och solel.

– För att kunna öka säkerheten och tryggheten i t.ex. flyktingläger behövs belysning. Jag har en solcellsarmatur som skulle kunna användas vid ex. toaletter i flyktingläger, säger Björn Jonasson, VD och grundare ToolBob.

Deltagarna fick också ta del av MSBs arbete i kris och katastrof, såväl nationellt som internationellt. Lokal arrangör för informationsträffen var projektet Sustainable Business Cleantech.

– Är man ett värmländskt företag och har en produkt som man vill nå ut till på tillväxtmarknader så har vi kontakterna, närmare 1500 beslutsfattare i 80 länder. Vi kan stötta med bland annat skräddarsydd matchmaking och marknadskunskap, säger Therese Rosenblad, processledare Sustainable Business Cleantech.

Engagemanget och utbytet deltagarna emellan var stor under informationsträffen och det talades om vikten av samarbete vid framtagandet av nya hållbara lösningar för kris och katastrof.

 – Vi har tidigare jobbat främst mot den nordiska marknaden och tyckte därför att det var intressant att få höra hur det fungerar i t.ex. Afrika. Det är en helt ny marknad för oss att ta oss an. Det var också kul att träffa andra företag. Vi var flera aktörer inom vattenrening så kanske kan man ta hjälp av varandra framöver, säger Fredrik Elm, VD Elms Mekaniska.

 

Alla deltagare.

Lise Perby, MonthlyCup.

Tove Engström, Läkarmissionen

Björn Johansson, MSB

Therese Rosenblad, Sustainable Business Cleantech

Om oss

Sustainable Business Cleantech stöttar företag som vill växa och etablera sig på tillväxtmarknader. Projektet riktar sig till små- och medelstora företag i Värmland med lösningar inom miljöteknik.

Nyhetsbrev

Kontakt

Adress

Köpmannagatan 2, SE-652 26 Karlstad, Sweden

Telefon
Mail
Scroll to Top